Ofte stilte spørsmål
Her finner du svar på små og store spørsmål knyttet til Quickship
Fyll ut skjemaet her www.quickship.no/gjennomgang, så tar vi kontakt med deg og bistår deg med oppsett og avtale.
De fleste som bruker oss har en nettbutikk, men fraktavtalen vår kan også brukes på manuelle løsninger hvis man bare ønsker å redusere fraktkostnadene sine. Det eneste som kreves er et EDI-system for å håndtere sendingene dine. Les mer om EDI på «Hva er et EDI-system?»
Å være kunde hos oss er gratis, og du betaler kun for sendingene du gjør gjennom vår avtale. Sjekk prislisten du har fått tilsendt. Transportørene opererer med ulike tillegg, så husk å regne med disse, som for eksempel energitillegg, bomtillegg etc. Produktspesifikke tillegg finner du på transportørenes hjemmesider.
Merk at alle transportører som vi samarbeider med benytter seg av fraktberegnet vekt. Fraktberegningsvekten er høyest av virkelig vekt/reell vekt og volumvekt, og rundes alltid opp til nærmeste hele kilo. Dersom volumvekten er høyere enn den reelle vekten, er det denne vekten som brukes som aktuell vekt, og som prisen defineres ut fra. Hvis volumvekten overstiger 35kg kommer det et pristillegg pr kg. Tenk derfor over måten ordren er pakket for å få lavest mulig fraktberegnet vekt.
Bring: Lengde * Bredde * Høyde = X / 5000 = volumvekt i kg
Postnord: Lengde * Bredde * Høyde = X / 5000 = volumvekt i kg
Gjennom vår stordriftsavtale samler vi pakkene fra alle våre kunder, og kan derfor forhandle frem gode rabatter hos transportørene, som vi igjen kan gi videre til kundene våre. Slik kan vi spare deg for frakt, slik at du kan bruke tiden din på det du er god på!
Du kan levere pakkene dine selv på nærmeste Postnord- eller Posten-innleveringssted (Postkontor eller post i butikk). Hos Postnord er dette kostnadsfritt, men Posten/Bring har et innleveringsgebyr på kr.21,- for B2C-sendinger og kr. 23,- for B2B-sendinger.
Pakkene dine er ikke forsikret gjennom oss. Dette anbefaler vi at du gjør via ditt eget forsikringsselskap. Pakkene dine er ellers omfattet av «Lov om Vegfraktavtaler», som vi anbefaler at du setter deg inn i. Mer informasjon finner du på de ulike transportørenes hjemmesider.
Mottaker vil få sporingsinformasjon fra valgt transportør via app, e-post eller sms, avhengig av hva mottaker har tilgjengelig.
I de tilfeller du mistenker en tapt/stjålet pakke eller at varen er skadet, anbefaler vi at du tar kontakt med oss raskest mulig. Denne type henvendelser må rettes skriftlig til support@quickship.no. Merk at det alltid er transportørens vilkår og beslutning som er gjeldende i disse sakene.
Titt på pakkeguiden hos Bring. Denne gir gode råd for hvordan du best kan pakke/emballere sendingene dine. Du er selv ansvarlig for at pakkene dine er pakket forsvarlig, riktig og godt nok inn når de leveres til transportør. Vær oppmerksom på volumvekten når du velger emballasje for din pakke. Les mer om volumvekt/fraktberegnet vekt i punktet «Hva koster det å sende pakken min?» .
Du må selv velgeden returpolicy som er mest fornuftig for deg. De vanligste måtene å gjøre det på er:
1. Legge returlapp ved hver sending.
2. Sende returlapp på forespørsel fra kunde
3. La kunden din selv være ansvarlig for å returnere varen til deg
Ja, vi tilbyr DHL.
Vi tilbyr Bring, Postnord, og Helthjem
Hvis du ikke ønsker å levere pakkene dine selv kan vi være behjelpelige med å sette opp en henteavtale med transportøren din, slik at pakkene blir hentet.
Et EDI-system/TA-system kan også kalles for et «transportadministrasjonssystem», og brukes for å håndtere sendingene dine. Her vil du opprette sendinger, fraktetiketter og kunne spore pakkene dine etter de er sendt. Her legger du også inn avtalen du har gjennom oss med de ulike transportørene.
Nei! Hos oss kan du bruke det EDI-systemet du ønsker. Vi bistår deg gjerne med å finne det som passer deg best!
Print ut fraktetikett fra EDI-systemet ditt, fest den på pakken du skal sende, og lever på nærmeste innleveringssted eller ta kontakt med oss, så kan vi bistå med en henteavtale.
Bring faktureres to ganger i måneden, for perioden 1.-15 og 16.- til siste dag i måneden. Postnord faktureres én gang i måneden. Faktura sendes med 14 dagers betalingsfrist, og med fakturagrunnlag.
Fakturaen din sendes til den mailadressen du har oppgitt som kontaktadresse. Ønsker du å endre eller legge til flere mailadresser, kontakt fakturasupport@lettbutikk.no
Ved spørsmål, kontakt vår økonomiavdeling på fakturasupport@lettbutikk.no. Oppgi fakturanummeret sammen med din henvendelse slik at vi får hjulpet deg raskest mulig.
